‘Altijd’ is een rekkelijk begrip, althans in Nijmegen. Het dook op in 2008, nadat de stad het debat over wie nu precies de oudste van Nederland is, overtuigend had gewonnen van Maastricht (Heerlen had zich toen nog niet gemeld). Maar hoe benut je zo’n overwinning voor citymarketing? ‘Oudste stad’ is natuurlijk een mooi etiket, maar het verwijst vooral naar het verleden, terwijl Nijmegen zich toch ook als eigentijdse stad wilde profileren. Met de oplossing ‘Altijd Nijmegen’ werd in één klap verwezen naar verleden, heden én toekomst: een stad van alle tijden. Slim gevonden, maar uiteindelijk te vaag om veel Nijmegenaren echt aan te spreken.
‘Altijd’ duurde dus maar kort. Eind vorig jaar maakte de gemeente bekend dat de slogan wordt ingeruild voor ‘Wij zijn Nijmegen’. Een keuze die naadloos past in het huidige tijdsgewricht, waarin iedereen op zoek lijkt naar zijn of haar eigen identiteit. Wie zijn wij? Wij zijn Nijmegen!
Hopelijk betekent de verandering van slogan niet dat nu ook de stadsgeschiedenis bij het huisvuil wordt gezet. Want juist in de zoektocht naar identiteit speelt geschiedenis een belangrijke rol. Wat is Nijmegen voor stad? En wat betekent het om vandaag de dag Nijmegenaar te zijn? Het antwoord dat we geven op die vragen, wordt mede bepaald door gedeelde kennis over ons verleden.
De Romeinse keuze voor de locatie aan de Waal, de middeleeuwse vorming van het stadscentrum, de ligging als grensstad, garnizoensstad en frontstad – het zijn factoren die een diep stempel hebben gedrukt op Nijmegen. En dat geldt ook voor het verleden van Nijmegen als katholieke stad, als universiteitsstad, als industriestad, als linkse stad. Begrip voor die geschiedenis – met al zijn positieve én negatieve aspecten – zorgt voor binding en bevordert het wij-gevoel.
‘Altijd Nijmegen’ mag dan exit zijn, ‘Altijd geschiedenis’ blijft onverminderd van kracht.